Keskuskauppakamarin johtaja (kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari). Kuva: Jari Härkönen
Uutiset

Kauppakamarikysely: Vientiyritysten odotukset ensi vuodelle parantuneet selkeästi – maailmantalouden tilanne kuitenkin huolestuttaa

Vientiyritysten odotukset tulevasta vuodesta ovat merkittävästi positiivisemmat kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Kauppakamarien vientiyrityksille suunnattuun kyselyyn vastanneista yrityksistä 60 prosenttia odottaa viennin kasvavan vuonna 2025 joko jonkin verran tai merkittävästi. Vuosi sitten kasvua seuraavalta vuodelta odotti vain 43 prosenttia vientiyrityksistä. Viennin laskua odottaa nyt 11 prosenttia, kun vuosi sitten laskua odotti 20,5 prosenttia vastanneista yrityksistä.

”Tässä on nyt tapahtunut selkeä, positiivinen muutos parempaan. Suurelta osin tämä johtuu yleisestä odotuksesta ja ennusteista maailmantalouden kohentumisesta tulevana vuonna, mutta myös yritysten omista toimista, kuten uusille markkinoille laajentumisesta, uusista tuotteista sekä kehitystoimista”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Vientijohtajakysely tehtiin marras-joulukuun vaihteessa vientiä harjoittaville eri toimialoja edustaville kauppakamarien jäsenyrityksille. Vastaajia oli 109. Kysymyksissä katsottiin tulevaa vuotta.

Uusina, potentiaalisina kasvualoina yritykset näkivät erityisesti puhtaat teknologiat ja vähähiiliset ratkaisut, innovatiiviset teknologiat, energiateknologian ja digitalisaation.

”Näiltä aloilta löytyy tulevaisuuden kasvua ja onneksi suomalaisilla yrityksillä on tämänkaltaista osaamista”, Pohjanheimo sanoo.

Vientinäkymiä heikentäviksi seikoiksi nähtiin edelleen niin heikentynyt kysyntä, taantuva maailmantalous kuin kohonneet kustannuksetkin. Nämä samat seikat ovat heikentäneet vientiä koko kuluvan vuoden ajan.

Geopoliittinen epävarmuus vaikuttaa kannattavuuteen

Maailmantalouden tilanne huolestuttaa yrityksiä viimevuotista enemmän. Peräti 84,5 prosenttia yrityksistä kertoo olevansa huolissaan maailmantalouden tilanteesta. Yrityksiä huolestuttaa muun muassa Yhdysvaltojen uuden presidentin kauppapolitiikka eli mahdolliset tullit.

64 prosenttia vastaajista puolestaan kertoi, että geopoliittinen epävarmuus ja siitä aiheutuvat häiriöt vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen joko merkittävästi tai jonkin verran. Geopoliittiseen epävarmuuteen yritykset ovat kuitenkin varautuneet jo pidempään muun muassa vahvistamalla tietoturvallisuutta, monipuolistamalla arvo- ja toimitusketjuja sekä lisäämällä poliittisten riskien arviointia.

”Geopoliittinen epävarmuus on jatkunut niin pitkään, että yritykset osaavat jo varautua ainakin sellaisiinkin asioihin, jotka eivät ole vielä tiedossa tai eskaloituneet. Koko 2020-luku on ollut yrityksille huomattavasti aiempaa epävarmempaa ja siten haavoittuvaisempaa aikaa geopoliittisista syistä ja se on myös vahvistanut yritysten varautumista tulevaan”, Pohjanheimo sanoo.