Salolainen yrittäjä Jari-Jukka Kallunki
Uutiset

JJ’s BBQ Salosta valittiin Suomen parhaaksi lounasravintolaksi

TikTokissa hurjaa suosiota nauttiva salolainen JJ’s BBQ valittiin yleisöäänestyksellä Suomen paras lounas -kilpailun voittajaksi. Ravintolasta on tullut ilmiö, mutta suosion eteen on myös tehty paljon töitä.

Jokaisen ravintola-alan yrittäjän unelmana on varmasti se, että omasta ravintolasta tulisi maankuulu paikka, jonne tullaan varta vasten syömään jopa pitkienkin matkojen takaa.

Salolainen yrittäjä Jari-Jukka Kallunki, tuttavallisesti JJ, on onnistunut juuri siinä. Hänen JJ’s BBQ-ravintolastaan on tullut ilmiö Suomen ruokakentälle vajaassa parissa vuodessa. Saavutus on melkoinen ottaen huomioon sen, että ravintola sijaitsee noin 50 000 asukkaan kokoisessa Salossa, ja sielläkin keskustan ulkopuolella. Lisäksi paikka on tällä hetkellä avoinna vain kolmena päivänä viikossa.

Kun voitto Suomen paras lounas -kilpailussa julkistettiin keskiviikkona, ravintolan puhelin kuumeni ja sähköposti alkoi täyttä viesteistä. Kallunki odottaa perjantaille ja viikonlopulle melkoista menoa, sillä asiakkaat ovat tehneet ennakkotilauksia hurjan määrän. Tuntuu, että kaikki haluavat päästä nyt maistamaan Suomen parasta lounasta.

Ravintolalla on laaja kanta-asiakaskunta, ja osin heidän vankka tukensa siivitti ravintolan voittoon. Itsestäänselvyys se ei todellakaan ollut, sillä JJ’s BBQ ei ollut kisan perinteisin lounasravintola. Se kun on auki vain perjantaista sunnuntaihin.

–Ihmiset ovat olleet etätöissä niin paljon, että moni hakee ruokaa etukäteen ja syö sitä sitten kotona lounaaksi, tai herkuttelee viikonloppuna lounasaikaan vähän paremmin kuin yleensä, joten lounaan käsitekin on vähän muuttunut, Kallunki miettii.

–Ja ovathan sitä jotkut kritisoineet, että miksi juuri me voitimme, mutta jokainen sellainen kommentti johonkin somepostukseen vain nostaa meidän näkyvyyttämme!

JJ’s BBQ-ravintolassa ei ole erillistä lounaslistaa, vaan kaikki annokset tilataan samalta listalta. Moni tekee ostokset verkkokaupassa ja noutaa tuotteet mukaan, osa jää paikan päälle 110-paikkaiseen ravintolaan syömään. Verkkokaupalla oli tärkeä rooli myös korona-aikana, ja sen ansiosta ravintola pärjäsi hyvin.

Kaikki alkoi savustimesta…

JJ Kallunki on ammatiltaan kokki, mutta hän oli vuosia muissa töissä metallialalla. Ravintolan avaaminen ei kuulunut hänen suunnitelmiinsa lainkaan, vaan kaikki tapahtui onnekkaiden sattumien kautta.

Koko tarina alkoi siitä, että Kallunki halusi itselleen barbecue-savustimen, ja päätti tehdä sellaisen itse.

–Kun savustin oli valmis, tein sille ihan läpällä tilin someen. Se sai paljon seuraajia, ja ihmiset halusivat ostaa minulta savustimia. Niinpä perustin toiminimen ja päätin, että teen sitten sellaisia iltaisin.

Mutta pian suunnitelmat muuttuivat. Kun Kallunki tarjosi savustinta esitellessään maistiaisia, ihmiset innostuivat niistä ja halusivatkin ostaa häneltä ruokaa. Pian Kallunki oli kokkaamassa juhlissa ja yksityistilaisuuksissa, sitten markkinoilla ja lopulta festareilla. Aina savustimen edessä oli pitkä jono ruuan ostajia.

Vuonna 2019 Kallunki päätti perustaa oman ravintolan yhdessä vaimonsa kanssa. Nyt yritys työllistää pariskunnan lisäksi kuusi työntekijää.

TikTok buustaa myyntiä

Moni tuntee JJ’s BBQ-ravintolan nimenomaan sen TikTok-videoista.

TikTokin Kallunki keksi siitä, kun hänen tyttärensä teki sinne tanssivideoita. Kallunki mietti, voisikohan uutta kanavaa kokeilla ravintolan mainonnassa, ja aloitti TikTokin käytön keväällä 2020.

Nyt TikTok on yrityksen tärkeimpiä markkinointikanavia, mutta myös Facebook ja Instagram ovat tärkeitä kanavia etenkin.

Kallunki tekee itse pitkiä päiviä yrityksessään, ja sen päälle tulee vielä some. TikTok-videoita tehdään fiilispohjalta, yleensä 2-3 viikossa.

Kaikkiaan JJ’s BBQ:n tilillä on satoja videoita. Useimmilla niistä on kymmeniä tuhansia, joillakin jopa satoja tuhansia näyttöjä. Tykkäyksiä on kertynyt yhteensä jo yli 1.5 miljoonaa.

–Olimme suosittuja ennenkin, mutta TikTok on buustannut meitä todella paljon. Se on meille todella tärkeä kanava, Kallunki sanoo.

Mitä jatkossa?

Kyselyitä laajentamiseen Salon ulkopuolelle tulee paljon, mutta Kallunki ei ole idealle lämmennyt.

Hän on kuitenkin hankkinut myyntivaunun, ja tarkoituksena on lähteä kiertämään Suomea esimerkiksi K-Citymarketien ja K-Supermarketien pihoille. Sitä tänä syksynä myös vuoden positiivisimpana salolaisena palkittu Kallunki odottaa mielenkiinnolla.

Mutta ensin edessä on yksi todella kiireinen viikonloppu.

Suomen paras lounasravintola -valinnan tekivät avoimessa verkkoäänestyksessä äänestäneet. Äänestäneitä oli yli 32 000. Kilpailussa toiseksi ylsi Emberin Ruoka Oy Lapualta. Kolmanneksi kiri ravintola Vanha Sampo Iitistä.

Lue pitempi juttu kisasta täältä.

Jutun kuvat: JJ’s BBQ