Instagram kuvaa monelle yritykselle jo kotisivut.
Uutiset

Instagram on asiakkaalle jopa kotisivuja tärkeämpi

Peräti 99 prosenttia Mara-alan yrityksistä käyttää nykyisin Instagramia. Instagram on ohittanut suosiossaan Facebookin, ja Instaa käyttää kuukaudessa kolme miljoonaa suomalaista.

–Instagram korvaa monen yrityksen kohdalla jo kotisivut. Yhä useampi asiakas käyttää sitä kuten Googlea, eli etsii yrityksestä tietoa ensin Instagramin kautta. Jos yrityksen Instagram-tili näyttää hyvältä, aletaan tutkia yrityksen kotisivuja, eikä toisinpäin, kertoo viestinnän asiantuntija Inkeri Sundberg Varsinais-Suomen Yrittäjistä.

Instagram-tili on siis yritykselle tärkeä käyntikortti. Sundberg kehottaakin yrittäjiä kiinnittämään huomiota siihen, että Instagram-tilillä on laadukkaita kuvia ja että tililtä löytyy linkki esimerkiksi kotisivuille.

–Kannustan siihen, että yritys ottaisi vaikka pari kertaa vuodessa kuvaajan, ja kuvauttaisi kerralla materiaalia pidemmäksi aikaa. Kuvapankista voi sitten poimia käyttöön sopivia kuvia aina tilaisuuden tullen.

Sunberg muistuttaa, että Instagramin algoritmi suosii videoita, ja Stories- ja Reels-ominaisuuksien käyttäminen nostaa tilin näkyvyyttä.

–Jos yrityksessä työskentelee nuoria, heille somesisältöjen tekeminen on luontevaa. Kannattaisikin miettiä, että antaisiko heidän hoitaa esimerkiksi Instagramin Stories- ja Reels-vaihtoehtoja. Sinne sopii rennompi ja rohkeampikin ilmaisu!

Sundberg kannustaa myös vuorovaikutteisuuteen: asiakkaiden kommentteihin kannattaa vastata, lisäksi seuraajia kannattaa aktivoida esimerkiksi kysymysten avulla. Ja alueen muiden yritysten postauksista kannattaa luonnollisesti aina tykkäillä, se tuo hyvää mieltä ja hyötyä kaikille.