Yrityskulttuuri, joka rakentuu luottamukselle, näkyy paitsi henkilöstön hyvinvoinnissa myös yrityksen tuloksessa. Hyvänä osoituksena tästä on JYSK, jolle myönnettiin marraskuun lopussa 2024 neljännen kerran Great Place to Work -sertifikaatti Suomessa.
JYSKin menestys perustuu vahvaan johtamismalliin, joka tukee työntekijöiden kehittymistä ja työhyvinvointia ja luo positiivisen työilmapiirin. Hyvän johtamisen vaikutus näkyy konkreettisesti: JYSK on viime vuosina kasvattanut liikevaihtoaan, kannattavuuttaan ja asiakasmääriään. Sitoutuneet, osaavat ja energiset työntekijät ovat keskiössä tämän menestyksen saavuttamisessa.
Vuoden 2024 Great Place to Work -kyselyyn vastausprosentti oli peräti 94 %, mikä osoittaa vahvaa yhteistä sitoutumista työpaikan kehittämiseen. Kyselyt on toteutettu rinnakkain kahden vuoden välein JYSKin oman työtyytyväisyyskyselyn kanssa, ja sen tuloksia hyödynnetään aktiivisesti työympäristön, työhyvinvoinnin parantamisessa ja toiminnan kehittämisessä.
Panostukset esihenkilötyöhön näkyvät tuloksissa
Viime vuoden aikana JYSK on panostanut erityisesti esihenkilötyöhön, joka perustuu avoimuuteen, luottamukseen, työntekijöiden kehittämiseen ja selkeisiin tavoitteisiin. Tämä työ on tuottanut tulosta, sillä työntekijät kokevat voivansa vaikuttaa omaan työhönsä ja tehdä päätöksiä omalla vastuualueellaan.
– Esihenkilöiden läsnäolo ja tuki ovat keskeisiä hyvän työilmapiirin luomisessa. Työntekijämme arvostavat mahdollisuutta ottaa vastuuta ja vaikuttaa omaan työhönsä. Tämä heijastuu myös tuloksiimme, iloitsee JYSKin HR Manager Leena Saario.
Ikä- ja urajohtaminen sekä yhdenvertaisuus keskiössä
JYSKin henkilöstö kattaa eri ikäryhmät, jotka ovat eri elämäntilanteissa. Nuoret työntekijät, joista monelle JYSK on ensimmäinen työpaikka, kokevat JYSKin työpaikaksi, jossa ihmiset välittävät toisistaan, kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti taustasta riippumatta, työssä voi olla oma itsensä ja oma työpanos koetaan tärkeäksi. Great Place to Work -kyselyn tulosten mukaan 98 % nuorista työntekijöistä kokee itsensä tervetulleeksi organisaatioon.
Vanhemmille työntekijöille ja pitkään JYSKissä työskennelleille taas korostuvat luottamus, vastuun saaminen ja arvostus heidän osaamisestaan. Kaikille on tärkeää, että työ ja vapaa-aika voidaan sovittaa hyvin yhteen.
JYSK on rakentanut kattavan perehdytysohjelman, jossa kiinnitetään huomiota aloitukseen. Lisäksi työntekijöiden mahdollisuudet kehittää omaa osaamistaan ja edetä urapolulla ovat merkittävä osa työhyvinvoinnin tukemista.
– Olemme onnistuneet parantamaan työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista. Työvuorot ovat joustavampia, ja työntekijät kokevat, että töihin on mukava tulla. Olen erityisen ylpeä siitä, että työntekijämme tuntevat itsensä arvostetuiksi ja voivat olla omia itsejään, Saario summaa.
Osallistuimme nyt neljättä kertaa Great Place to Work -kyselyyn ja olemme parantaneet tulostamme edellisiin kyselyihin verrattuna. Tämä kertoo myös järjestelmällisestä toiminnastamme työhyvinvoinnin ja työtyytyväisyyden eteen.