Maksuttomassa palvelussa yrittäjä voi vertailla talouslukujaan muihin saman toimialan yrityksiin ja tarkastella alueellisen kilpailun tilannetta. Yritysdataa ei ole koskaan aiemmin avattu näin laajasti kaikkien käyttöön.
Fonecta on julkaissut yrityksille tarkoitettuun Oma Fonecta -palveluunsa uusia älykkäitä ominaisuuksia. Uudet näkymät kokoavat toimialakohtaisen yritystiedon kaikista suomalaisyrityksistä ensimmäistä kertaa yhteen käyttöliittymään.
Uudessa toimialanäkymässä yritykset voivat vertailla omia taloudellisia lukujaan toimialansa erikokoisiin yrityksiin ja seurata markkinan kehitystä. Uusi paikallisen kilpailutilanteen näkymä osoittaa, missä maakunnissa kilpailu on omalla toimialalla kovinta ja missä vähäisintä. Ominaisuudet ovat ilmaisia kaikille maksuttomaan Oma Fonectaan rekisteröityneille käyttäjille.
Tiedot koostetaan viranomaislähteistä, kuten kaupparekisterin tilinpäätöstiedoista, sekä operaattoreilta ja Fonectan omasta laajasta asiakasdatasta. Kaikki tiedot esitetään anonyymisti niin, ettei yksittäisiä yrityksiä voi tunnistaa.
”Voidaan sanoa, että nyt saatavilla on kaikki suomalainen yritysdata Fonectan massiivisella datalla rikastettuna. Yritystiedon määrä on ennennäkemätön, mutta se on koottu helppokäyttöisiksi ja visuaalisiksi vertailunäkymiksi. Vastaavaa ei ole koskaan aiemmin toteutettu eikä tarjottu ilmaiseksi”, sanoo Fonectan tuote- ja teknologiajohtaja Markus Vuorinen.
”Haluamme avata datan kaikille suomalaisyrityksille, jotta ne voivat tehdä perustellumpia päätöksiä ja menestyä paremmin haastavassa markkinatilanteessa.”
Suomen ensimmäinen toimialatiedon koontinäkymä
Aikaisemmin toimialojen kehitystä on voinut tarkastella vain yritys kerrallaan erilaisista yritystiedon lähteistä.
”Tyypillisesti yrityksistä on ollut tarjolla vain yhden yrityksen syvätietoa, ja toimialojen vertailutietoa on pitänyt koota itse tai ostaa ulkopuolelta. Yhdistimme kaiken saatavilla olevan talous- ja toimialatiedon ja loimme niistä toimialakohtaiset benchmark-tilastot erittäin edistynyttä laskentaa käyttäen”, Markus Vuorinen kertoo.
”Fonectalla on datan laatuun liittyen myös suuren toimijan etu: meillä on tuhansittain asiakkaita, jotka ylläpitävät tietojaan Oma Fonectassa – tiedoilla, jotka vain yrittäjä itse tietää. Tätä tietoa ei muista lähteistä saa.”
Oman yrityksen avainlukujen vertailun ja markkinan kehityksen lisäksi yritykset voivat tarkastella toimialansa huippujen tunnuslukuja: mikä on viiden parhaan yrityksen liikevaihto ja tulos euroina ja kasvu prosentteina.
Helmikuun lopussa julkaistu toimialanäkymä on tuonut selvän kävijäpiikin Oma Fonectaan, ja ennätyksiä on rikottu uusien käyttäjien ja yritysten kirjautumisessa.
”Palaute on ollut hyvin positiivista. Käyttäjät ovat saaneet arvokasta tietoa oman liiketoiminnan kasvattamiseksi ja vastauksia siihen, mikä on markkinan koko ja kasvuvauhti omalla alalla, kuinka nopeasti kilpailijat kasvavat ja millaista kannattavuutta voisi odottaa”, Vuorinen kertoo.
Kilpailutilannenäkymä näyttää maakuntien liiketoimintapotentiaalin
Tuorein ominaisuus, 10. huhtikuuta julkaistu paikallisen kilpailutilanteen näkymä kertoo, millaista kilpailu on omalla toimialalla eri maakunnissa.
”Kilpailutilanne antaa yrittäjälle ensi kertaa näkymän siihen, miten vaikeaa tai helppoa milläkin alueella on pärjätä ja miten paljon markkinointiin pitää alueella satsata. Siitä on hyötyä esimerkiksi toimintansa laajentamista suunnitteleville tai verkkokauppaa pyörittäville yrittäjille markkinointipanostusten kohdentamisessa. Tätä tietoa me itsekin käytämme, kun suosittelemme tehokkaampia markkinointitoimia”, sanoo palvelukehityksestä Fonectalla vastaava Sami Lehmus.
Tulossa on myös tietoa siitä, millaista hakukäyttäytyminen on kullakin toimialalla.
”Fonectalla on Suomen suurin aineisto hakukonekäyttäytymisestä eli siitä, mitä, miten ja milloin suomalaiset hakevat Googlesta ja Fonectan kanavista toimialakohtaisesti. Molemmista on hakutrendejä toimialoittain tuhansista asiakkaista. Meillä on myös maan kattavin markkinoinnin tuloksellisuuden tietokanta, joten tiedämme, millaisia markkinoinnin tuloksia eri toimialoilla voidaan odottaa. Kehitämme parhaillaan tekoälyavusteisia työkaluja siihen, että voimme tarjota yrityksille täysin personoituja, toimialakohtaisia markkinointisuosituksia”, Lehmus sanoo.
Fonectan kehittämä, tehokkaampia markkinointitoimia älykkään algoritmin avulla suositteleva innovaatio voitti toukokuussa 2023 kultaa vuosittaisessa Digital Innovation -kilpailussa, jonka järjestää digimarkkinoinnin eurooppalainen toimialajärjestö Siinda. Suositukset-ominaisuus on saatavana Oma Fonectassa mainonta- ja kotisivuasiakkaille.
Kuvia uusista näkymistä on ladattavissa täältä.