–Kuljetusala on yleisesti varsin matalakatteista toimintaa, ja se ei kestä näin suurta kasvua polttoainekuluihin, sanoo Laura Akin.
Uutiset

”Ammattidiesel pikaisesti käyttöön kuljetusalalle”

 –Polttoainekustannusten nousua ei voi siirtää suoraan asiakashintoihin, siitä kärsivät kaikki. Valtion pitäisi ehdottomasti tehdä nyt nopeita ratkaisuja, ja Suomessa pitäisi monen muun EU-maan tavoin ottaa käyttöön ammattidiesel, sanoo turkulaisen Hemmon Kuljetuksen toimitusjohtaja Laura Akin.

Hän pitää tärkeänä sitä, että ammattidiesel koskisi myös esimerkiksi pakettiautoja, eikä vain kuorma- ja linja-autoja.

–On epäreilua, jos pakettiautojen diesel maksaa enemmän, koska kuljetustoimitusten toimitusketjun viimeinen vaihe tehdään useimmiten juuri pakettiautoilla, Akin sanoo.

Hän harmittelee, että asian käsittely tuntuu kestävän, vaikka siitä on puhuttu monta vuotta. 

–Suomessa ammattiliikenteen maksama vero dieselistä on keskimäärin noin 50 senttiä litralta, mikä on yksi korkeimpia koko Euroopassa.  

Kuljetusala on
matalakatteista toimintaa

Hemmon Kuljetus on perheyritys, jolla on yhteensä 60 autoa aina pienestä pakettiautosta isompiin kuorma-autoihin. Yrityksen autoilla ajetaan vuodessa kaksi miljoonaa kilometriä, joten polttoainelaskut ovat yritykselle suuri kuluerä.

Akin sanoo kiinnittäneensä kirjanpidossa huomiota siihen, että viime kesän jälkeen polttoaineen hinta on suorastaan hypännyt ylöspäin.

–Kuljetusala on yleisesti varsin matalakatteista toimintaa, ja se ei kestä näin suurta kasvua polttoainekuluihin. On ihan selvä, että palveluita joudutaan supistamaan. Mikäli emme saa alalle muutoksia kustannuksiin, on hyvä kysymys, ketkä Suomessa hoitavat tarvittavat kuljetukset, jos kuljetusalalle tulee pian konkurssiaalto, Akin kysyy.

Täyssähkö-kuorma-auto
on kallis investointi

Kuljetusalan yrittäjät ei voi maksaa omasta pussistaan jatkuvasti kohoavia kuluja, mutta myös hinnankorotukset ovat vaikeita.

–Tällä hetkellä neuvottelemme kaikkien asiakkaidemme kanssa hinnoista, ja se on haastavaa, sillä jokaisesta prosentista käydään paljon keskusteluja. Onneksi monet asiakkaamme ymmärtävät yleisen hinnankorotuspaineen myös meidän kannaltamme, Akin sanoo.

Raskaan liikenteen pitäisi siirtyä vähäpäästöisempiin autoihin, mutta katteiden sulaessa polttoainekuluihin kyseessä on Akinin sanoin ”mahdoton yhtälö”.

Eikä esimerkiksi sähköauto ole oikotie onneen. Akin kertoo, että Hemmon Kuljetukseen on hankittu ensimmäinen täyssähkö-kuorma-auto, joka saadaan käyttöön tänä keväänä. Investointi on kuitenkin kallis.