Aalto-yliopiston professori Henri Weijo peräänkuuluttaa työnantajan vastuuta yritysten sometyössä. Aalto-yliopisto
Uutiset

Ajoittain vihamielinenkin some on monelle työpaikka – Professori: “Ovatko firmat miettineet, mitä somen tekeminen nykyään vaatii työntekijöiltä?”

”Ei voi olla niin, että jos somessa syntyy kohu, ajatellaan, että sometyyppi mokasi, sen syytä”, sanoo Aalto-yliopiston professori Henri Weijo Aalto Leaders’ Insightin haastattelussa.

Riippuvuutta, keskittymisvaikeuksia, mielenterveysongelmia… Sosiaalisen median varjopuolista puhutaan paljon yksilön ja palveluiden kuluttajan näkökulmasta. Somen ilmapiiri on muuttunut sen alkuajoista. Samalla ennustamattomasta, kuormittavasta ja ajoittain vihamielisestäkin sosiaalisesta mediasta on tullut yhä useamman työpaikka.

Aalto-yliopiston professori Henri Weijon mielestä työnantajien olisikin tärkeä muistaa, että sosiaalista mediaa työkseen tekevä kohtaa sen varjopuolet töissä. Weijo tutkii työkseen kulutuskulttuuria.

”Ovatko firmat miettineet, mitä somen tekeminen nykyään vaatii työntekijöiltä? Työnantajalla on iso vastuu. Pitää ymmärtää, millaisia tilanteita somessa voi tulla vastaan”, Weijo sanoo Aalto EE:n asiakaslehden Aalto Leaders’ Insightin haastattelussa.

Yrityksissä somea tekevät niin ammattimaiset viestintätiimit, influensserit kuin työuraansa aloittelevat harjoittelijat ja kesätyöntekijät. Oli järjestely mikä tahansa, työnantajan pitää Weijon mielestä ymmärtää somea riittävästi voidakseen tukea sitä tekeviä työntekijöitään silloinkin, kun keskustelu repeää konfliktiksi tai syntyy kohu. Jos työnantaja ei somea ymmärrä, hän saattaa esimerkiksi liioitella somemyrskyjen merkitystä ja kestoa.

Etenkin, jos työntekijä tekee sisältöä sosiaaliseen mediaan omilla kasvoillaan, on syytä ymmärtää siihen liittyvät riskit.

”Ihmettelen, jos työntekijöiden kanssa ei käydä läpi potentiaalisia kriisejä: esimerkiksi sitä, mitä silloin tehdään, keneltä voi hakea apua, kuka on vastuussa tilanteesta.”

Weijo neuvoo työnantajia muun muassa näin:

  • Älä jätä somea tekeviä yksin linjaamaan, millaisiin sisältöihin tai viesteihin vastataan ja mihin ei.
  • Tee selväksi, että arvostat työntekijöitäsi yhtä paljon kuin asiakkaitasi.
  • Älä heitä työntekijää bussin alle. Auta jokaista suojelemaan myös itseään.

”Pitää ymmärtää, että somen tekijä voi joutua tiukkoihin paikkoihin. Heille pitää sanoa, että virheitä sattuu, me tuemme teitä, vaikka niin kävisikin. Ei voi olla niin, että jos somessa syntyy kohu, ajatellaan, että sometyyppi mokasi, sen syytä.”

Niin sanotun purpose brandingin aikana todennäköisyys somekohuille lisääntyy, Weijo huomauttaa. Kun firma ottaa poliittisesti kantaa, myös vastustajat heräävät. Tällainen voi panna sometiimin koville. Vastuu on tässäkin selkeä: se on työnantajalla.

Lue koko haastattelu Aalto Leaders’ Insightista.