Maanteillä siirrytään talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin. ELY-keskukset tekevät alueelliset päätökset talvikauden nopeusrajoituksista. Alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta, kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan. Ne tukevat myös kestävän liikkumisen periaatteita.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan käyttöön koko maassa tiistaihin 29.10. mennessä. Pääasiallinen vaihtopäivä on perjantai 25.10. ELY-keskukset tekevät alueelliset päätökset talvikauden nopeusrajoituksista, ja nopeusrajoitusmerkkien vaihdot voi aloittaa jo keskiviikkona 23.10., mikäli paikalliset olosuhteet sitä edellyttävät.
Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa. Fintraffic voi kuitenkin pitää vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä tätä korkeammat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat.
”Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin. Esimerkiksi sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan maanteillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella”, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.
Normaaleihin nopeusrajoituksiin siirrytään takaisin tavallisesti huhtikuun alkupuolella, kun päivät pitenevät ja ajokelit paranevat.
Talviaikana suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä – kevennä kaasujalkaa
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset pienentävät onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen. Kesäajan päättymisen jälkeen suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä, ja siksi talvikauden nopeusrajoituksiin siirrytään lokakuun lopussa, vaikka talviset kelit eivät olisikaan vielä kaikkialle saapuneet.
Jos pimeyteen yhdistetään vielä vesi- tai räntäsade, voi näkyvyys olla ajoittain erittäin huono. Silloin muita tielläliikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä, on vaikeampi erottaa. Paras lääke tähän on kaasujalan keventäminen.
“Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa. Suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvikaudella. Jos olosuhteet sitä edellyttävät, on parasta höllätä kaasua entisestään”, sanoo tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta.
Alennetut rajoitukset tukevat myös kestävän liikkumisen periaatteita, sillä niiden myötä polttoaineenkulutus ja päästöt vähenevät, lisäksi tien päällyste kuluu hitaammin.
“Ajomatkaan on hyvä varata talvikaudella enemmän aikaa. Varmista myös, että alla on keliin sopivat renkaat ja että takavalot varmasti palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa puolestaan kiinnittää heijastimet viimeistään nyt sekä hoitaa pyörän valot kuntoon, myös punainen takavalo”, Airaksinen muistuttaa.