Staironin toimitusjohtaja Timo Kylä-Nikkilä
Uutiset

15 vuotta täyttävä Stairon on teollinen palveluyritys, joka kannustaa yrityksiä ja asiakkaita avoimuuteen

Maailman mullistuksista huolimatta Staironilla on vahva tilauskanta, korkea asiakastyytyväisyys ja yritys on tutkitusti Great place to work. Turkulaisen Staironin toiminta sekä henkilökunnan että asiakkaiden kanssa perustuu avoimuuteen ja jatkuvaan dialogiin.

Toimitusjohtaja Timo Kylä-Nikkilä tiivistää, että salaisuus on pelin pitäminen reiluna ja hankalienkin asioiden kohtaaminen aidosti ja avoimesti. 

– Meillä on sama lupaus sekä henkilökunnalle että asiakkaille: Teemme, mitä lupaamme. Se on iso lause lunastaa. Mutta uskomme vilpittömästi dialogiin osapuolten välillä, vaikka asiat olisivat hankalia. Ja varsinkin, kun ne ovat hankalia. Ratkaisut löydetään yhdessä. Pitkäaikaiset asiakkuudet todentavat toimintamallin toimivuuden, Kylä-Nikkilä sanoo. 

Esimerkkinä avoimuudesta on Staironin tehdashalleihin asennetut neljä suurta näyttöruutua, josta työntekijät näkevät myynnin, jatkuvasti päivitetyn tilauskannan, kuukausittaisen liikevaihdon tai esimerkiksi työkavereiden loma-ajat. 

– Puhutaan vaikka juuri hitsaamisesta. Se on tieteenala, joka perustuu pitkälti sähköön, fysiikkaan ja kemiaan. Vaikka se automatisoituu koko ajan, keskeinen voimavaramme ovat meidän osaavat ihmisemme. Miksi ihmeessä me omistajat kohtelisimme heitä eri tavalla kuin odotamme itseämme kohdeltavan?

Avoimuus, vastuullisuus ja kyky tiiviiseen dialogiin ovat Staironille arvokkaita kilpailuetuja samoin kuin tiedolla johtaminen. Tuotannossa syntyvä data antaa hyvän pohjan koneälyn ja älykkään automaation hyödyntämiselle. Se tarkoittaa myös parantunutta työturvallisuutta, vähentynyttä materiaalihukkaa ja nopeampia läpimenoaikoja.

– Data on loistava apuri avoimuuden lisäämisessä. Voimme mittaroida omaa operatiivista toimintaamme ja hankintaketjun vastuullisuutta, mutta esimerkiksi myös asiakkaalle lähtevien tuotteiden vastuullisuutta. Datan hyödyntäminen tuo valtavia mahdollisuuksia meille, mutta ennen kaikkea asiakkaillemme ja henkilöstöllemme, toteaa Kylä-Nikkilä.