Koronavuosien tuomat poikkeukselliset kasvun vuodet ovat takanapäin. Tänä vuonna koko rakentamisen toimialan odotetaan vielä päätyvän positiiviselle kehitykselle, mutta rautakaupan kasvu on jo nyt taittunut.
Rauta- ja sisustuskaupan yhdistys RASI ry:n tilastoissa rautakauppojen euromääräinen myynninkehitys kääntyi ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen miinusmerkkiseksi ollen -3,7 prosenttia vuoden kolmannella kvartaalilla. Koko vuoden 2022 myynti on yhä varovaisella +2,6 prosentin kehityksellä.
– Kuluttajat ovat kahden viime vuoden aikana keskittyneet kotien ja vapaa-ajan asuntojen kohentamiseen ja oletettavissa olikin, että kysyntä tasaantuu kun rahaa voidaan jälleen käyttää vaihtoehtoisiin kohteisiin kuten matkustamiseen, kommentoi RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.
Suurin myynninlasku kolmannella kvartaalilla tuli puutavarassa, joka rysähti lähes 20 prosentin laskuun. Selittävänä tekijänä korostuu puutavaran hintojen lasku. Tilastokeskuksen tietojen mukaan puurakenteiden hinnat laskivat syyskuussa yli 9 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen.
– Puutavaran hinnat nousivat voimakkaasti lähes korona-ajan alusta lähtien merkittävän globaalin kysynnän kasvun johdosta. Nyt korkeimmalta tasolta on palattu alaspäin, kertoo Liuksiala.
Ensi vuonna koko rakentamisen toimialalle ennustetaan selkeää laskua
Ammattirakentaminen sekä kuluttajien korjaaminen ja rakentaminen eivät kuitenkaan ole aina kehittyneet samansuuntaisesti. Koronavuosina myynninkasvun ajuri oli kuluttajakauppa, kun taas alkuvuoden 2022 positiivista kehitystä tuli erityisesti ammattikaupasta.
RASI ry tutki elo-syyskuussa 2022 kuluttajien näkemyksiä omista ostoaikeistaan rauta- ja sisustustavarakaupan tuotteissa tulevana vuonna. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus ja vastaajina oli lähes 1800 suomalaista.
Liuksialan mukaan ennätysalhainen kuluttajien luottamus talouteen, korkojen nousu ja korkea inflaatio näkyivät kuluttajien vastauksissa omista ostoaikeistaan yllättävän vähän.
Kuluttajat arvioivat viimeisen 12 kuukauden aikana käyttäneensä rahaa rauta- ja sisustustarvikeostoksiin 1350 euroa ja 53 prosenttia kuluttajista arvioi saman tason jatkuvan. Vain 20 prosenttia arvioi käyttävänsä rauta- ja sisustuskaupan ostoksiin vähemmän rahaa ja 14 prosenttia arvioi määrän jopa kasvavan.
– Tuloksia voi osaltaan selittää ihmisten kasvanut arvostus omaan kotiin. Lisäksi energian hintojen kehitys tuo painetta oman sähkölaskun pienentämiseen ja lähes joka kodissa löytyy isompia tai pienempiä energiatehokkuuskorjauksia tehtäväksi. Energiansäästön tavoitteet näkyvät eri suuruisissa energiantehokkuusremonteissa. Joskus voi riittää ovi- ja ikkunatiivisteiden vaihto tai oma koti voi tarvita isompaa remonttia kuten lisäeristystä, ovien ja ikkunoiden vaihtoa tai ilmalämpöpumppua sähkölaskua pienentämään, kommentoi Liuksiala.
RASI ry on rakennus- ja sisustustarvikekaupan alalla toimivien yhteisöjen ja elinkeinonharjoittajien yhdistys. Sen tehtävä on parantaa alan toimintaedellytyksiä, kehittää yhteistyötä ja olla vaikuttava alan tulevaisuuden rakentaja. www.rasi.fi