Kotipizza käynnistää syksyn 2022 aikana yhteistyössä suomalaisen kiertotalouden startup-yritys Kamupakin kanssa kokeilun, jossa asiakkaat voivat testata uudelleenkäytettäviä pizzalaatikoita noutaessaan pizzansa valitusta Kotipizza-ravintolasta. Kotipizza kokeilee ensimmäisenä Suomessa uudelleenkäytettäviä Kamupakin pizzabokseja.
Kesällä 2022 Kotipizzan toteuttama kuluttajakysely uudelleenkäytettävistä noutopakkauksista keräsi lähes 13 500 vastausta. Vastaajista jopa 85 % oli erittäin kiinnostuneita tai kiinnostuneita käyttämään uudelleen käytettävää pizzalaatikkoa, erityisesti ympäristön suojelemiseksi. Kyselyyn vastanneiden pohjalta noin 40 Kotipizza-ketjun kanta-asiakasohjelma Kotijoukkojen jäsentä ympäri Suomea saavat nyt Kamupakin uudelleenkäytettävän pizzaboksin testattavakseen. Kokeilun on määrä alkaa lokakuussa ja kestää noin kaksi kuukautta.
– Yhä useampi meiltä ostettu pizza kulkee pizzalaatikossa. Jos pizzalaatikkoa kuitenkin voisi käyttää yhä uudelleen, pakkausjätettä syntyisi vähemmän ja luonnonvaroja säästyisi. Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia tapoja karsia toimintamme ilmastopäästöjä sekä mahdollistamaan saman asiakkaillemme. Kamupakin uudelleenkäytettävän pizzaboksin kokeilu on siten tärkeä askel matkallamme kohti hiilineutraaleja ruokatuotteita, jotka olemme sitoutuneet saavuttamaan vuoteen 2030 mennessä, kertoo Kotipizza Groupin vastuullisuusjohtaja Anna Rahikainen.
Pakkaukselle 6 euron pantti
Jopa 12 000 vapaaehtoisen joukon pohjalta rekrytoitujen testaajien lisäksi uudelleenkäytettävä Kamupakin pizzaboksi tulee kuuden euron panttimaksua vastaan kokeiltavaksi kaikille asiakkaille, jotka ostavat ja hakevat pizzansa Jyväskylän Keljonkeskuksen Kotipizza-ravintolasta. Kamupakin pizzaboksi ei vielä tässä vaiheessa tule saataville verkkokauppatilauksiin.
– Yli 12 000 kanta-asiakastamme ilmoittautui vapaaehtoiseksi testaamaan pakkausta. Sekin jo kertoo, että aihe kiinnostaa. Pakkausta testanneiden asiakkaiden ja ravintoloiden palautteiden pohjalta tutkimme mahdollisuutta ottaa uudelleenkäytettävät pizzalaatikot laajempaan käyttöön, jatkaa Rahikainen.
Pian alkava kokeilu on merkittävä askel kohti uusia ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään pakkausjätteen määrää. Nyt testattava uudelleenkäytettävä pizzalaatikko on jatkoa Kotipizzan pitkäjänteiselle ilmastotyölle. Esimerkiksi kesällä 2022 ketju julkaisi verkkokaupassaan tiettävästi ensimmäisenä ravintolaketjuna maailmassa Ilmastolaskurin, joka näyttää dynaamisesti ruoka-annoksen hiilijalanjäljen. Lisäksi Kotipizzan oma tuuliturbiini on tuottanut tuulisähköä Kotipizza-ravintoloihin vuodesta 2021 lähtien.
Boxit kierrätysmateriaaleista ja kierrätetään uudelleen
Uudelleenkäytettävän pizzalaatikon kokeilu toteutetaan yhteistyössä Kamupakin kanssa. Testattava pakkaus, Kamupakin pizzaboksi, on ruokaturvallinen ja kestää kuumia lämpötiloja, ja se puhdistetaan aina ravintolassa perusteellisesti ennen jokaista käyttökertaa. Kamupakin pizzaboksi on valmistettu kierrätettävistä materiaaleista, ja kun pakkaus poistuu käytöstä, se kierrätetään uusiomuoviksi.
– Pizzaboksit on meille Kamupakille uusi, jännittävä aluevaltaus uudelleenkäytettävien take away -astioiden maailmassa. KamuAstiamme ovat kasvattaneet suosiotaan kuluttajien ja ravintoloiden joukossa, ja olemme varma, että uudelleenkäytettävistä pizzabokseista tulee samanlainen menestystarina. Erityisen innoissamme olemme saadessamme kokeilun yhteistyökumppaniksi Kotipizzan kaltaisen suomalaisen ravintolaketjun. Jaamme Kotipizzan kanssa samat arvot – meille molemmille on tärkeää rakentaa kestävää tulevaisuutta vähentämällä take away -jätteen määrää. Uuden yhteistyömme avulla tasoitamme tietä sille, että uudelleenkäytettävistä pakkauksista tulee helppokäyttöinen vaihtoehto jokaiselle kuluttajalle, Kamupakin operatiivinen johtaja Saara Smith luonnehtii yhteistyötä.
Uudelleenkäytettävän pizzalaatikon testi on osa 4everPack-tutkimushanketta, jossa suomalaiset yritykset etsivät ratkaisuja kuluttajapakkausten uudelleenkäyttöön. Mukana ovat myös Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja Vaasan yliopisto. Lisätietoja kokeilusta julkaistaan sen käynnistyttyä Kotipizza-ketjun sosiaalisen median kanavissa.