Profilointi
Profiloinnissa hyödynnetään yrityksen nykyistä asiakasrekisteriä. Asiakastieto lisää tämän jälkeen asiakkailta saamaansa aineistoon profilointitietoa omista lähteistään ja tietokannoistaan. Näin profiloinnin lopputuloksena yritysten käyttöön jalostuu oleellista tietoa.
Uutiset

Verkkomarkkinointi muuttumassa – asiakasprofilointi jatkossa yrityksen omasta asiakasrekisteristä

Evästekäytäntöjen muutoksen takia verkkomarkkinointi muuttuu eikä mainonnan kohdentamista voi tehdä nettiselailun perusteella. Asiakastiedon kehittämä Consumer Radar Pro -kuluttajaprofiloinnin palvelu auttaa löytämään uusia asiakkaita nykyisten asiakkaiden tietojen perusteella.

Markkinoinnin kohdentaminen ja verkkomainonta muuttuvat, kun Google alkaa rajoittaa mainos- ja seurantaevästeiden käyttöä. Hakusanajätti on ilmoittanut, että se aloittaa niin sanottujen kolmansien osapuolten evästeiden käytöstä poistamisen Chromessa, joka on markkinaosuudeltaan suurin nettiselain.

Evästemuutoksen aikataulu on lykkääntynyt, mutta päätös tulee vaikuttamaan olennaisesti kuluttajille suunnattuun verkkomainontaan. Jatkossa kolmannet osapuolet eivät pysty seuraamaan yrityksen sivustolla vierailevien nettiselailua ja kohdentamaan siten heille mainontaa. Kolmansilla osapuolilla tarkoitetaan tahoja, jotka eivät ole verkkosivun ylläpitäjiä. Näitä ovat muun muassa yritysten markkinointikumppanit. 

– Evästeet korvautuvat lopulta paikkatiedolla. Asiakastieto on kehittänyt Consumer Radar Pro -kuluttajaprofiloinnin palvelun, jonka avulla mainostaja löytää oikeat kohdeyleisöt ilman evästetietoja, sanoo Asiakastiedon kehitysjohtaja Jari Saarikoski.

– Esimerkiksi, jos hotelliketju haluaa lisää yöpyjiä hotelleihinsa, täytyy yrityksen ensin tunnistaa, ketkä heidän toimipisteissään ovat yöpyneet. Sen jälkeen profilointi auttaa kohdentamaan markkinointitoimenpiteet oikeille kohderyhmille ja alueille.

Profilointia olemassa olevasta asiakaskannasta

Profiloinnissa hyödynnetään yrityksen nykyistä asiakasrekisteriä. Kuluttajaprofiloinnin palvelua hyödynnettäessä yrityksellä tulisi olla tiedossa kiinnostavan asiakasryhmän etunimet, osoitteet, postinumerot, kotikaupungit ja jos saatavissa, niin myös syntymävuodet. 

Asiakastieto lisää tämän jälkeen asiakkailta saamaansa aineistoon profilointitietoa omista lähteistään ja tietokannoistaan. Näin profiloinnin lopputuloksena yritysten käyttöön jalostuu oleellista tietoa, kuten asiakkaiden elämänvaihe, tulotaso, ostovoima, alueellinen maksuhäiriöriski, sijoittamiseen ja säästämiseen liittyvät mahdollisuudet, asuinympäristö, koulutustaso, muuttoalttius, asunnon omistussuhde, asuintapa sekä puoluekannatus. 

Profiloinnilla tuotetun datan avulla markkinointitoimenpiteet voidaan kohdistaa nykyisiä asiakkaita muistuttaville kohderyhmille, asuinalueille ja henkilöille, jotka ovat todennäköisesti markkinoitavista tuotteista ja palveluista kiinnostuneita.

– Consumer Radar Pro rikastaa yritysten omaa dataa ja monistaa nykyisiä asiakkaita. Palvelu visualisoi erilaisia ”Heat mapeja”, joiden ansiosta asiakasymmärryksen kasvattaminen ja markkinoinnin kohdentaminen on helppoa, Saarikoski kiteyttää. 

Asiakastieto on kehittänyt kuluttajaprofiloinnin palvelun asiakkaidensa toiveiden pohjalta

– Kuuntelemme jatkuvasti asiakkaidemme tarpeita. Täytyy kuitenkin muistaa, että Asiakastieto ei ole mikään markkinointitoimisto, vaan tuotamme ja jalostamme dataa. Emme halua astua kenenkään markkinointia tekevän varpaille, Saarikoski muistuttaa.

Hänen mukaansa palvelun käyttöönotto ei vaadi kuukausittaisia ylläpitomaksuja. Hinta perustuu käyttöön ja asiakasrekisterin kokoon. Edullisimmillaan profiloinnin voi tehdä sadalla eurolla.

Consumer Radar Pro on tarkoitettu vain kuluttaja-asiakkaiden profilointiin. B2B-myyntiin ja markkinointiin on tarjolla oma kohderyhmätyökalu, Yritysfiltteri Pro.

Lue lisää, miten kohdennat markkinointia ilman evästeitä.

Suomen Asiakastieto Oy on Suomen johtavia digitaalisten yritys- ja luottotietopalvelujen toimittajia. Palvelumme auttavat yrityksiä ja kuluttajia päivittäisessä digitaalisessa päätöksenteossa sekä rahoituksen, myynnin ja markkinoinnin prosesseissa. Asiakastieto on osa pohjoismaista asiantuntijayritystä Enento Groupia, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.