Työsuhdepolkupyörä on 42 prosentilla sen käyttäjistä vähentänyt autoilua.
Uutiset

Työsuhdepolkupyöräilijöistä 42 prosenttia on vähentänyt autoiluaan

Työsuhdeautoja on nyt vähemmän kuin työsuhdepolkupyöriä 

  • Suomessa tulee huhtikuussa tarjolle uusi työsuhdepolkupyöräetu. Sitä alkavat tarjota Suomen käytetyin työsuhde-etupalvelu Edenred sekä Vapaus. 
  • Työsuhdepyöräilijöistä 42 prosenttia on vähentänyt autoiluaan. 
  • Työsuhdepyöräilijöistä 43 prosenttia on lisännyt pyöräilyään merkittävästi työsuhdepyörän myötä. 
  • Ylipäätään suomalaisten polkupyöräilyssä juuri työmatkapyöräilyn osuus on viime vuosina korostunut. Neljännes kaikista pyörämatkoista on työmatkaan liittyviä.
  • Tiedot selviävät maaliskuussa tehdystä kyselytutkimuksesta. Kyselytutkimukseen vastasi 4633 työssäkäyvää.

Työsuhdepolkupyörä on 42 prosentilla sen käyttäjistä vähentänyt autoilua. Polkupyöräilyn määrää työsuhdepolkupyörä on lisännyt merkittävästi 43 prosentilla työsuhdepolkupyörän käyttöön ottaneista. 

– Suomalaisten selkeästi yleisin kulkumuoto on henkilöauto. Autolla ajetaan keskimäärin 29 kilometriä vuorokaudessa. Jos autoilua aiotaan vähentää, keinojen on tarpeen olla monipuolisia. Työsuhdepolkupyöräilijöistä 56 prosenttia arvioi pyörän vaikuttaneen terveyteensä myönteisesti, Edenredin toimitusjohtaja Jacob Segercrantz sanoo. Edenred on maan käytetyin työsuhdepalvelujen tarjoaja.

Tutkimustiedot selviävät Vapaus Bikes Finland Oy:n maaliskuussa 2024 tekemän käyttäjätutkimuksen vastauksista. Tutkimukseen vastasi 4633 työsuhdepolkupyöränkäyttäjää. Kaikilla Vapauden työsuhdepyöräetua hyödyntävillä oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Tarkemmat tutkimustulokset ja analyysi julkaistaan myöhemmin keväällä Vapauden State of Benefit Bikes in Finland -barometrissa.

–  Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että työsuhdepyörä madaltaa kynnystä pyörän arkikäytölle. Moni kertoo sekä henkisen että fyysisen hyvinvointinsa ja kuntonsa kohenneen aivan huomaamatta, kun arkisiirtymiin ja liikkumiseen valitaan entistä useammin työsuhde-edun avulla hankittu pyörä, jatkaa Vapauden toimitusjohtaja Tero Era. 

Pyöräetu on jo yleisempi kuin autoetu 

Tämän vuoden alussa pyöräetua sai työpaikaltaan jo useampi kuin autoetua. Työsuhdepyörien määrä on kasvanut nopeasti suhteessa työsuhdeautoihin. 

– Pyöräetu tuli ensi kerran saataville vuonna 2021. Ensimmäisen vuoden lopussa verohallinnon tulorekisteriin kirjattiin auto- ja pyöräetua saavien henkilöiden määräksi 11 055. Seuraavana vuonna määrä oli kolminkertainen. Viime joulukuussa pyöräetu meni jo autoedun ohi, sillä polkupyöräetua maksettiin joulukuussa 67 793 ja autoetua 67 541 henkilölle. Yksi iso syy on se, että pyöräetu on mahdollinen laajemmalle joukolle autoetuun verrattuna, Segercrantz kertoo. 

Kaupungeissa pyöräliikenteen potentiaalia on paljon, koska välimatkat ovat kohtuulliset. Valtion rahoitusta on ohjattu liikennesuunnitteluun, joka tukee kestäviä kulkutapoja eli jalankulkua, pyöräliikennettä ja joukkoliikennettä. 

Pyöräily entisellään, mutta työmatkapyöräily ei ole 

Parantuneet pyörätieverkot, kasvanut kiinnostus hiilineutraaliin liikkumiseen ja terveellisiin elämäntapoihin ovat lisänneet työmatkapyöräilyä kaupungeissa. Oulussa liikutaan pyörällä kaikkein eniten. Siellä noin 20 prosenttia liikkumisesta hoituu pyörällä. Myös Joensuun ja Jyväskylän seuduilla pyörän selkään noustaan maan keskiarvoon verrattuna herkemmin.

–  Pyörää käytetään monipuolisesti ulkoiluun ja liikuntaan, mutta sen suosituin käyttötarkoitus on työmatka. Neljännes kaikista pyörämatkoista on työmatkaan liittyviä, Segercrantz toteaa. 

Pyörän työmatkakäyttö kasvoi merkittävästi koronaviruspandemian aikana. Pyöräilyn määrä ei kokonaisuutena juurikaan kasvanut, koska samaan aikaan kun työmatkakäyttö lisääntyi, vapaa-ajan käyttö väheni. Tiedot käyvät ilmi Traficomin kulkutapaosuuden seurannasta, jonka tiedot ovat valtakunnallisesta henkilöliikennetutkimuksesta vuosilta 2021 ja 2022.

Edenred tuo huhtikuussa tarjolle pyöräedun 

Suomen suosituin työsuhde-etuja tarjoava yritys Edenred tuo huhtikuun aikana tarjolle pyöräedun. Työntekijälle maksettava polkupyöräetu on verovapaata tuloa 1 200 euroon saakka vuodessa. Edenredin yhteistyökumppanina on työsuhdepyöriä tarjoava Vapaus, jolta voi valita työsuhdepyöräksi joko sähköpyörän tai tavallisen polkupyörän. 

– Työnantaja vastaa pyörän hankinnasta ja pyöräetu tarjotaan yhteistyössä leasing-kumppanin kanssa. Moni hankkii työsuhdepyöräksi laadukkaamman pyörän kuin mikä tulisi ostettua kaupasta ilman etua, Segercrantz kommentoi. 

– Yhteistyö Edenredin kanssa vastaa tavoitteeseemme edistää kestävämpää ja terveellisempää liikkumista työyhteisöissä kaikkialla. Käyttäjätutkimuksemme tulokset puhuvat puolestaan – työsuhdepyörä on etu, joka tuo todellista arvoa käyttäjilleen ja sitä kautta koko yhteiskunnalle. Euroopan pyöräilijöiden liitto (EFC) on laskenut, että pyöräilyn positiiviset hyödyt maailmassa ovat jo 150 miljardia euroa, siksi kaikkein arvokkainta on saada uusia ihmisiä innostumaan pyöräilystä, summaa Era.

Työsuhdepyörä on tarkoitettu työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön, mutta työmatkojen lisäksi sillä voi ajella myös vapaa-ajalla. Etu sisältää pyörän lisäksi kiinteät varusteet, kuten valot, lukituksen ja nastarenkaat. Myös kypärä kuuluu polkupyöräetuun.