Satamalakon vuoksi satamiin juuttuneissa merikonteissa oli mm. verkkokaupan arvokkainta tavaraa, jota päästiin purkamaan vasta huhtikuussa.
Uutiset

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Heikentyneen ostovoiman muutenkin piinaama verkkokauppa on ottanut uuden iskun maaliskuun satamalakosta. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo taas uudesta syvästä sukelluksesta.

”Yli 30 % pudotus verkkokauppaan on tietenkin alalle todella huono uutinen. Tilausmäärissä pudotus jää kuitenkin alle 10 %:in. Siksi tiedämme, että ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta. Kun tavaraa ei ole saatu kauppiaille, ei sitä ole myöskään pystytty myymään”, tiivistää Markku Korkiakoski, indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja.

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja, jolla on tiiviit suhteet verkkokauppiaisiin.

”Esimerkiksi polkupyöriä on jäänyt satamiin, vaarantaen sesonkimyynnin”, kertoo Korkiakoski.

Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa ja kuvaa vaikutuksia tarkemmin.

”Ulkomaankauppatilastojen mukaan tammi-helmikuu yhteensä oli jo laskusuunnassa. Lakolla oli suuri vaikutus sekä vientiin että tuontiin maaliskuussa. Osa tuonnista on pystytty korvaamaan ro-ro-aluksissa kulkevilla rekoilla, mutta suuremmat tavarat tuodaan merikonteissa. Polkupyörät, pesukoneet, televisiot ja yleensä kookkaampi tavara on siksi päätynyt verkkokauppiaille vain pieneltä osin. Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen. Suuria kappalemääriä pientä tavaraa tuodaan lentorahtina, mutta isommat tavarat tuodaan konteissa merirahtina”, avaa Penttilä.

Pomppu ylös kakkoskvartaalilla?

Verkkokauppa on luisunut viime vuoden alusta vauhdilla alaspäin kuluttajien heikentyneen ostovoiman ja talouden epävarmuuden takia. Vuoden 2024 alkuun toivottiin käännettä parempaan.

”Talouden yleiskuva kuitenkin heikkeni ja satamalakko oli siihen päälle oma lukunsa. En uskalla vetoa lyödä, mutta kakkoskvartaalilla on silti jo mahdollisuus parempaan. Joka tapauksessa nyt on aika kehittää ja laittaa verkkokauppaa uuteen iskuun, koska kun nousu tosissaan taas alkaa, silloin ei enää ehdi”, ennakoi Korkiakoski.

Tullilla on verkkokaupalle tarjottavana edellisvuodesta lupaava esimerkki. Tilastojohtaja Penttilän mukaan lakon aiheuttama tukos maaliskuussa saattaa ainakin osin kompensoitua nousuna kakkoskvartaalilla.

”Viime vuoden helmikuun kahden viikon satamalakko kompensoitui maaliskuussa 2023. Vuoden 2024 neljän viikon satamalakko vaikutti viime vuotista enemmän, joten maaliskuussa odottamaan jäänyt konttitavara alkaa purkautua kauppiaille kakkoskvartaalilla ja sen myötä voi tulla verkkokaupassa pomppu ylöspäin”, taustoittaa Penttilä.