Suomalaisissa yrityksissä ei ole säikähdetty alkuvuoden tapahtumia geopolitiikan saralla, vaan toivoa kasvulle nähdään niin yrityskaupoissa kuin laajentumisessa uusille kansainvälisille markkinoille. OP:n Yrityspulssi-kyselytutkimuksen mukaan joka neljäs yhtiö aikoo kasvaa euroalueen ulkopuolelle lähitulevaisuudessa.
45 prosenttia suurista suomalaisyrityksistä kertoo näkevänsä toiminnassaan positiivisia signaaleja talouden käänteestä parempaan. Tieto selviää OP:n Yrityspulssi-kyselystä, johon vastasi maalis–huhtikuussa 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto ylittää 200 miljoonaa euroa.
Tulos on linjassa tietojen kanssa, joiden mukaan alkuvuoden talousdata on ollut toiveikkuutta herättävää ja yritysten odotukset muun muassa liikevaihtonsa ja kannattavuutensa kehityksestä ovat vahvistuneet.
Yksi alue, jossa positiivinen kehitys voi näkyä, ovat yrityskaupat, joiden määrän arvioidaan jatkavan kasvuaan kuluvana vuonna. Yrityspulssi-kyselyssä 35 prosenttia yhtiöistä kertoi etsivänsä aktiivisesti mahdollisuuksia yrityskauppoihin.
– Suomalaisilla yrityksillä on varmasti mielekkäitä investointikohteita. Nyt pitäisikin hakea rohkeita askelia kohtia kasvua, sillä Suomella on kasvuvaraa. Kannattaa myös muistaa, että kun tilanne paranee oikein kunnolla, myös ostettavien yrityksien arvostukset nousevat, ja kaikesta tulee kalliimpaa, sanoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.
Joka neljäs tähyää euroalueen ulkopuolelle
Kuluvana vuonna kiristyneet geopoliittiset jännitteet ovat lisänneet epävarmuutta suomalaisissa suurissa yrityksissä. Siitä huolimatta 23 prosenttia OP:n kyselytutkimuksen vastaajista suunnittelee laajentavansa toimintaansa euroalueen ulkopuolelle lähitulevaisuudessa.
Osaamisensa suhteen suomalaiset yritykset ovat luottavaisia, sillä vain neljä prosenttia vastaajista pitää puutetta ulkomaankaupan osaamisesta esteenä yrityksensä kansainväliselle kasvulle. 21 prosenttia kertoo yrityksensä varautuneen siihen, että valuuttakurssien vaihtelu voi olla aiempaa voimakkaampaa kuluvana vuonna.
– Suomen talous on vahvasti riippuvainen ulkomaankaupasta. Vientiä tekevät yritykset toimivat kansainvälisessä ympäristössä, jossa tarve hallita yrityksen rahoitukseen liittyviä kysymyksiä sekä rahavirtoja korostuu. Uusien markkinoiden etsiminen on terve merkki kauppasodan jatkumiseen varautumisesta, Katja Keitaanniemi sanoo.