Hansailmio. Kuvaaja Olivia Janatuinen.
Uutiset

Hansakorttelin piispistaideteos palkittiin NCSC Finland Awards -kilpailussa vuoden parhaana markkinointikampanjana

Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC) valitsi Hansakorttelin Hansailmiö-kampanjan yhteydessä toteuttaman Pist siit sit viissataa piispist -tempauksen vuoden parhaaksi markkinointikampanjaksi Suomessa vuonna 2023. Paljon huomiota saanut piispistaideteos edustaa Suomea NCSC Nordic Awards -kilpailussa, jossa se kamppailee Pohjoismaiden kauppakeskustoimialan parhaan markkinointikampanjan tittelistä.

Hansakortteliin rakennettiin syksyllä 2023 Hansailmiö-kampanjan yhteydessä syötävä taideteos 750 piispiksestä. Kakkuveistostaitelijana tunnetun Venla Daffehin käsissä piispiksistä muodostui upea piispistaideteos, joka sai inspiraationsa Turun linnan holvikaarista sekä Turunmaan saariston tunnelmasta. Teos oli esillä vain hetken, sillä se jaettiin piispis piispikseltä kahvin kera paikalle saapuneille, innokkaille ihailijoille.

”Syksyn Hansailmiö ei ollut vain suuri mediailmiö, vaan myös merkittävä kaupallinen menestystarina. Verrattuna edeltävän syksyn vastaavaan tapahtumaan, saimme aikaan kaksinumeroiset kasvuluvut niin kävijämäärässämme kuin myynnissämmekin. Eilen saamamme palkinto kruunaa onnistuneen kampanjan, jonka eteen teimme paljon töitä koko kauppakeskuksen voimin”, Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Henri Eteläpelto sanoo.

Piispistempauksen lisäksi syksyn 2023 Hansailmiössä jaettiin kaikille uusille turkulaisille tervetuloa Turkuun -kasseja yhdessä paikallisten yritysten ja Turun kaupungin kanssa. Kävijöitä houkutteli paikalle myös jättimäinen legorakennusalue.

”Strategiamme kulmakivi on ilmiöittäminen, jolla luodaan puheenaiheita ja annetaan uusi syy tulla kauppakeskukseen. Hintavetoisen kampanjan sijaan on otettu ilmiöittämisen keinot käyttöön”, kertoo Hansakorttelin markkinointipäällikkö Mirva Järvinen.

”Hansailmiötä on kehitetty edelleen asiakaspalautteiden perusteella. Moni on kertonut, että pelkkä alennuskampanja ei välttämättä enää riitä syyksi lähteä käymään kauppakeskuksessa, vaan nyt halutaan kokea kulttuuria ja uusia elämyksiä. Syksyn Hansailmiö onnistui hyvin tavoitteissaan, ja harvoin turkulaisessa kauppakeskuksessa järjestetystä tempauksesta kirjoitetaan valtakunnallisissa kärkimedioissa niin kotimaassa kuin ulkomailla Saksan Berliiniä myöden”, Järvinen hymyilee.

NCSC Awards on vuosittainen kilpailu, jonka tarkoituksena on antaa tunnustusta kauppakeskustoimialan menestyksekkäimmistä, innovatiivisimmista ja luovimmista panostuksista. Suomen markkinointikategorian voittajana Hansakortteli pääsee jatkamaan kilpailua Pohjoismaiden finaalissa, joka järjestetään 18. syyskuuta.