Suomessa on tänä vuonna pyörinyt johtajakaruselli, jonka vuoksi moneen yritykseen on haettu toimitusjohtajaa tai muita johtoryhmätason henkilöitä. Johto- ja hallitustason suorahakuihin erikoistuneen Amropin partneri Sampo Syväoja antaa vinkit, joiden avulla organisaatio saa johtajaa hakiessaan valittua kandidaattien joukosta omaa liiketoimintaansa parhaiten edistävät osaajat.
Vinkit johtajavalintoja tekeville:
1. Uusia näkökulmia tarvitaan
Jokainen suomalainen yritys tietää, että olisi eduksi saada johtoryhmään ja hallitukseen lisää naisia. Valitettavasti naisten osuus yritysten johdossa ei kuitenkaan ole merkittävästi kasvanut.
”Aktiivisuutta tarvitaan myös organisaatioilta. Monesti yritykset korostavat diversiteettiasioita ehdokkaiden kartoitusvaiheessa enemmän kuin päätösvaiheessa – tämä sukupuolen ja muidenkin monimuotoisuusnäkökulmien osalta”, Syväoja toteaa.
2. Kokemus ei ole sama asia kuin ikä
Suomessa ajatellaan usein, että kokemus syntyy iän ja työvuosien myötä. Asiantuntijan mukaan yritysten pitäisi tarkemmin määritellä, mitä kokemuksella tarkoitetaan.
”Jos kokemus tarkoittaa kokemusta yrityksen nopeasta kasvattamisesta, kansainvälistämisestä tai esimerkiksi digitalisaation hyödyntämisestä, saattaa nuorempi, kasvuyrityksessä kannuksensa hankkinut hakija olla oikea valinta.”
3. Toimialaosaaminen ja koulutusvaatimukset kaventavat
Tiukka vaatimus toimialaosaamisesta tai diplomi-insinöörin tutkinto kaventavat potentiaalisten hakijoiden joukkoa.
”DI-tutkinto tai ekonomin koulutus dominoivat suomalaisissa johtoryhmissä. Ne ovat hyviä koulutustaustoja, mutta kyllä johtoryhmään muitakin mahtuisi. Esimerkiksi palvelumuotoiluosaaminen voi tuoda näkemystä asiakaskokemuksen parantamisesta ja toimialaosaamista tärkeämpää saattaa olla kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta”, Syväoja pohtii.
4. Hae omien verkostojen ulkopuolelta
Koska Suomi on pieni maa, meillä on suuri vaara, että johtajavalinnoissa piiri pieni pyörii.
”On inhimillistä hakea ihmisiä omista verkostoista, mutta pienessä maassa se on riski. Suorahakukonsulttien käyttäminen on yksi keino laventaa verkostoja kotimaassa ja tarvittaessa myös ulkomaille.”