Joki Forumissa keskusteltiin tällä kertaa markkinoinnista. Kuvat: Vierailukeskus Joki
Uutiset

Yritykset luulevat tarjoavansa superelämyksiä, asiakkaat ovat toista mieltä

Turkulaislähtöinen brändistrategi ja markkinoinnin asiantuntija Eka Ruola sanoo, että yritysten toiminnassa kaiken ydin on se, mitä asiakkaat haluavat: tuote tai palvelu pitää muotoilla asiakasymmärryksen perusteella ja sille pitää luoda emotionaalisella tasolla puhutteleva tarina.

–2020-luvulla asiakaskokemus ohittaa merkityksellisyydessään sekä hinnan että tuotteen. Eli itse tuote tai sen hinta eivät ole yhtä tärkeitä kuin hyvä asiakaskokemus! Esimerkiksi kahvikuppi saa olla yli 10 prosenttia kalliimpi, kunhan asiakaskokemus on parempi.

Kun asiakaskokemus siis on premium-luokkaa, tuotteesta saa paremman hinnan. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan paljon enemmän juuri tietystä puhelimesta, käsilaukusta tai autosta.

–Yritykset pystyvät olemaan lähempänä asiakkaita kuin koskaan aikaisemmin, koska erilaiset alustat mahdollistavat sen. Mutta silti asiat eivät ole niin hyvin kuin yrityksen luulevat: tutkimusten mukaan 80 prosenttia yrityksistä uskoo tarjoavansa asiakkailleen superkokemuksen, mutta asiakkaista vain kahdeksan prosenttia on samaa mieltä. Eli siinä, missä luullaan olevamme tosi hyviä, ollaankin tosi huonoja!

Markkinointitoimisto Nitron luovana johtajana toimiva Ruola puhui markkinoinnista keskiviikkona Turun tiedepuistossa, Vierailukeskus Joessa toteutetussa Joki Forumissa.

Eka Ruola piti puheenvuoronsa streamin kautta.

–Mainonta on pieni osa markkinointiviestintää, joka on pieni osa markkinointia. Markkinointi on johtamisen prosessi, jossa asiakkaalle tehty prosessi muuttuu tuotteeksi tai palveluksi, hän sanoo.

Vajaa vuosi sitten ilmestyneessä Markkinoinnin uudet 4P:tä -kirjassaan hän täsmentää, että markkinointiin kuuluvat tuotteen kehittäminen ja hinnoittelu, sen kanavan valinta jossa tuote jaellaan, markkinointiviestintästrategian laatiminen ja jalkautus.

Ruolan kirjan pohjana ovat klassiset markkinoinnin 4 P:tä, eli product, price, place, promotion. Ruola on halunnut lisätä niitä täydentämään uudet neljä P:tä – people, purpose, passion ja platrofm.

–En ole tuhoamassa vanhaa mallia, vaan haluan lisätä sen päälle uuden kerroksen. Nykyään pitää puhua sekä päille että sydämille, jotta markkinointi toimii. Uudet 4P:tä ovat välttämätön lisäosa vanhan mallin yhteyteen, ja tekevät siitä relevantimman aikaan, jota elämme.

Ruola kiteyttää, että toimivassa markkinoinnissa asiakas nostetaan jalustalle, löydetään oman yrityksen erityinen merkitys, rakennetaan sopiva platform viestinnän välineeksi ja tehdään työtä sellaisella intohimolla, että se välittyy kaikkialle.

Joki Forum keräsi runsaasti yleisöä.