Kuva pixabay
Uutiset

Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 2025

Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.

Vuonna 2025 toteutettavat kylätiekohteet:

  • Mt 12641 Unajan kylätie, Rauma
  • Mt 12577 Virttaan kylätie, Loimaa
  • Mt 2802 Kultelan kylätie, Somero
  • Mt 12124 Kiskon kylätie, Salo
  • Mt 12409 Kurittulan kylätie, Masku

Kylätiet rakennetaan alkusyksyn 2025 aikana, ja niiden kokonaiskustannukset ovat noin 60 000 euroa. Varsinais-Suomen ELY-keskus on aiemmin toteuttanut kylätiekohteen Salossa Mathildedalissa. Tämä kohde on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi parantaen merkittävästi jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita.

Mikä on kylätie?

Kylätie on kustannustehokas ratkaisu jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseen. Kylätiellä maantien poikkileikkaus on jaettu siten, että autoille on varattu normaalia kapeampi ajorata ja tien molemmilla puolilla on leveämmät pientareet jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Moottoriajoneuvot ajavat tien keskellä, ja kohtaamistilanteessa autot väistävät tilapäisesti pientareelle.

Kylätie on yleinen konsepti Keski-Euroopassa, erityisesti Hollannissa. Kylätiet toteutetaan ajoratamaalauksin ja mahdollisesti erillisillä opastetauluilla.

Kylätien hyödyt ja toteutusperiaatteet

Kylätien tavoitteena on parantaa kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteita sekä liikenneturvallisuutta kustannustehokkaasti. Kylätie soveltuu erityisesti kohteisiin, joissa autoliikenne ei ole vilkasta, ajonopeudet ovat alhaiset, eikä erillistä jalankulku- ja pyöräilyväylää ole kustannussyistä mahdollista tai muutoin tarkoituksenmukaista rakentaa.

Kylätie sopii hyvin tiiviiseen ja elävään kylämiljööseen, jossa jalankulku ja pyöräily ovat suosittuja liikkumismuotoja. Kylätietä ei kannata toteuttaa, jos tiellä on vain vähän kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Toteutuksen edellytyksenä on, että keskimääräinen vuorokausiliikenne on enintään 1 000 ajoneuvoa, ja tie on valaistu. On tärkeää myös, että kylätien toteuttamiselle löytyy paikallista tukea.

Kylätiet varustetaan tärinäraidoilla ja reunaviivoilla, jotka ohjaavat autoilijoita pysymään omalla ajokaistallaan. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden paikkaa kylätiellä korostetaan tiehen maalatuilla symboleilla. Kylätieopasteet sijoitetaan tien alku- ja loppupäähän, ja muiden opasteiden tarvetta arvioidaan kohdekohtaisesti. Lisäksi nopeusrajoitusta voidaan laskea 30 km:iin/h, mikä edistää liikenneturvallisuutta. Jos tien päällyste on huonossa kunnossa, se voidaan uusia ennen tien muuttamista kylätieksi. Toteutettavista kylätiekohteista Hämeen Härkätietä päällystetään uudelleen Kultelan kylän kohdalla Somerolla ennen sen muuttamista kylätieksi.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan kylätiet -hankesivu (vayla.fi)