Amazon myynti
Amazon.de sopii parhaiten laadukkaille erikoistuotteille kuten välipalatuotteille, makeisille, superfood-tuotteille, ravintolisille ja alkoholituotteille. Yleisesti Saksassa kiinnostavat puhtaat, terveelliset ja vastuulliset Suomessa brändätyt kuluttajatuotteet.
Uutiset

Suomalaiset yritykset voisivat helposti hyödyntää Saksan Amazonia myyntikanavanaan

Saksa on Suomen neljänneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa, jonne suuntautuvan viennin arvo oli vuonna 2021 119 miljoonaa euroa. Samaan aikaan Saksan verkkokauppa kasvoi vuonna 2021 16 % ollen arvoltaan 87 mrd euroa. Voimakkainta kasvu oli elintarvikkeissa ja juomissa, joiden verkkokaupan arvo on 4,5 mrd euroa. Yli 46 miljoonaa saksalaista kuluttajaa on jo ostanut tuotteita Amazonista. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on löytänyt Saksan Amazon.de:stä potentiaalin myyntikanavana.

– Suomalaiset yritykset tavoittelevat tyypillisesti hyllypaikkaa Saksan suurissa ketjuissa kuten Edekassa ja Rewessä. Hyllypaikka ei takaa tuotteiden myyntiä, mikäli tuotteen tunnettuus saksalaisten kuluttajien keskuudessa ei ole riittävällä tasolla. Kauppaketjujen ostajat haluavat vakuuttua tuotteiden menekistä ostopäätöstä tehdessään. Nyt viimeistään tulee ottaa huomioon verkkokaupan kasvu, sanoo Food from Finland -ohjelman asiantuntija Lili Lehtovuori Business Finlandin Itävallan toimipisteestä.

Laitilan Wirvoitusjuomat aloitti gluteenittoman ja alkoholittoman Kukko-oluen myynnin Amazon.de -verkkokaupassa huhtikuussa 2021

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan tuotteille kysyntää luotiin Amazonin sisäisellä markkinoinnilla sekä some-markkinoinnilla ohjaamalla kuluttajia keskustelupalstoilta Amazoniin. Tuote sai erinomaisia kuluttaja-arvosteluja ja verkkokaupan mainontaan sijoitettu pääoman tuotto oli 15 %.

 – Kysyntä Amazonissa kasvoi tasaisesti ja ensimmäinen täysi rekka myytiin muutamassa kuukaudessa, iloitsee Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola

 – Ennen huhtikuuta myyntimme Saksassa oli hyvin pientä, eikä meillä myöskään ollut Saksan pantillisia pakkauksia, mitkä vaaditaan, jotta juomilla voi siellä kasvaa. Nyt pakkaukset on ja Amazonin myyntiä tukeaksemme voimme toimia niillä myös muissa kanavissa Kukko-brändiä kasvattamassa, Mikkola sanoo.

– Amazon.de markkinapaikan kautta olemme pystyneet testaamaan erilaisia tuotemakuja ja pakkauskokoja. Näyttää siltä, että Saksassa parhaiten myy mustikkajauhe ja Amazonissa selkeästi suuremmassa pakkauskoossa kuin myymälöissä, kertoo Biokia-marjajauheita Saksaan myyvä Kiantaman myyntipäällikkö Eija Wall.

Hintojen nousu ei ole toistaiseksi näkynyt Amazonin myynnissä tai kuluttajien ostokäyttäytymisessä.

– Alustan kautta tuotteet menevät myös muihin saksankielisiin maihin. Itävalta on osoittautunut parhaimmaksi markkinaksi Dried Buddyn kuivalihatuotteille. Tuotelaatikkomme, johon on yhdistelty eri makuja, on saanut suuren suosion Itävallassa erityisesti ulkoilijoiden ja vaeltajien keskuudessa, valottaa Dried Buddyn toimitusjohtaja Timo Lahti.

Amazon.de on dynaaminen markkinointi- ja jakelukanava innovatiivisille erikoistuotteille

Amazon.de on 53 %:n markkinaosuudellaan saksalaisen verkkokauppaostajan selkeä ykkösvalinta ja on laajalla valikoimallaan, nopeilla toimituksillaan sekä korkealla asiakaspalvelullaan luonut uudet odotusarvot myös muille verkkokauppatoimijoille. Amazon on kasvanut myös päivittäistavarakaupassa, jossa sillä on noin 6 % markkinaosuus.

– Amazon.de sopii parhaiten laadukkaille erikoistuotteille kuten välipalatuotteille, makeisille, superfood-tuotteille, ravintolisille ja alkoholituotteille. Yleisesti Saksassa kiinnostavat puhtaat, terveelliset ja vastuulliset Suomessa brändätyt kuluttajatuotteet, sanoo Lili Lehtovuori.

Business Finlandin Food from Finland -ohjelma auttaa suomalaisia elintarvikealan yrityksiä avaamaan myynnin Saksan Amazoniin yhdessä yhteistyökumppanien Dash Retailin kanssa. Jo kymmenet elintarvike- ja juomayritykset ovat saaneet tuotteensa myyntiin Amazon.de markkinapaikkaan.

Amazon.de

Oman tilin kautta Saksan Amazonissa tuotteitaan myyvät esimerkiksi Kyrö Distillery, Porokylän Leipomo, Helsingin Mylly, Panda ja Fazer.

Jakelijan kautta toimii kymmenkunta suomalaista elintarvikeyritystä. Lehtovuoren mukaan mahdollisuuksia olisi kuitenkin paljon laajemmalle joukolle elintarvikeyrityksiä.

Helpotettu liiketoimintamalli pähkinänkuoressa

Food from Finlandin, Dash Retailin ja Teambluen kehittämässä mallissa listataan Teambluen ylläpitämän tilin alle ja tuotteet toimitetaan Teambluen varastoon Saksaan. Teamblue hallinnoi myyntitiliä sekä toimittaa tuotteita tarpeen mukaan Amazonin varastoon ja Dash Retail varmistaa, että tuotteet, hinnoittelu, pakkauskoot ja markkinointi vastaavat Amazonin vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.

(Tutustu myös Ruotsin Amazoniin myyntikanavana. Myös sen kautta voi valita markkinoita Euroopan eri alueille.)

Lisätietoa:

Amazon.de-markkinapaikasta
Lili Lehtovuori, Business Finland, Senior Advisor, Business Finland, lili.lehtovuori@businessfinland.fi, +43 664 2545 289

Maria Arruda, Business Finland, Head of Communications, maria.arruda@businessfinland.fi, +358 400 933 913

Lue lisää: Myy Saksan Amazonin kautta -ohjeet (englanniksi, saksaksi tai kiinaksi)

Lue lisää: Myy Ruotsin Amazonin kautta -ohjeet (englanniksi tai ruotsiksi)

Lue lisää: Myy kaikkialle Eurooppaan -ohjeet (englanniksi tai ruotsiksi)

Vinkki: Selaa Amazon.se- tai Amazon.de-verkkokaupan sisältöä ja etsi oman toimialasi tuotetarjontaa, tutki hintoja ja ostajien antamia tuotearvosteluja. Huom! Amazon-myynti sopii pienillekin toimijoille, joilla on kasvusuunnitelmia.