Varsinais-Suomesta halutaan rakentaa sähköisen liikenteen ja liikkumisen osaamiskeskittymä yhdessä alalla toimivien yritysten ja alueen oppilaitosten kanssa. Osaamiskeskittymä nähdään tärkeänä tulevaisuuden vetovoimatekijänä. Osaamiskeskittymää rakennetaan yhteistyössä, jossa vetureina on Turku Science Park ja Yrityssalo.
Yksi tärkeä hankeen alullepaneva tekijä on ollut Valmet Automotiven Salon akkutehdas ja sen laajentuminen. Lisäksi koko Varsinais-Suomen alueella on paljon sähköisessä liikkumisessa tarvittavien ratkaisujen kanssa työskenteleviä yrityksiä ja alueen korkeakouluissa ollaan panostamassa muun muassa akkuihin liittyvään osaamiseen.
Kasvua sähköistymisen yritysekosysteemeistä – hankkeen tavoitteena on tunnistaa Varsinais-Suomen alueen akkuteknologian ja sähköisen liikkumisen toimijat, vahvistaa alueen yritysten kilpailukykyä ja alueen vetomaisuutta, tukea akkuteknologioiden ja sähköisen liikkumisen innovaatioiden syntymistä. Tavoitteena on myös edistää sekä kansallista yhteistyötä että nostaa alueen kansallista ja kansainvälistä tunnettuutta.
–Varsinais-Suomessa on paljon tämän alan osaamista, mutta sitä pitäisi osata tuoda paremmin esille, sanoo hankkeen projektipäällikkö Johanna Valio.
– Tavoitteenamme on auttaa alueen yrityksiä verkostoitumaan, lisäksi tuemme yhteistyötä korkeakoulujen kanssa.
Valio luettelee, että Salossa toimiva Valmet Automotive suunnittelee ja valmistaa akkujärjestelmiä ja moduuleita autoihin ja työkoneisiin, lisäksi Salon alueella sähköisen liikenteen kanssa työskentelevät muun muassa latureihin keskittyneet Micropower ja Ellego, ja Salosta löytyy myös Nokialla aiemmin työskennelleiden osaajien yrityksiä, joissa kehitetään muun muassa sovelluksia, joiden kautta akkuja voidaan käyttää älykkäämmin.
Tutkimus- ja kehitystarpeita on paljon, koska varsinkin raskaammat litiumioniakkukäyttöiset sovellukset ovat vielä aika nuoria, ja niiden käytöstä ja käyttäytymisestä opitaan koko ajan lisää, sanoo Valio.
Hän listaa, että tarkastelukulmana voi olla akku osana laajempaa energiajärjestelmää, akkukäyttöisten sovellusten käyttö käytännössä suhteessa infrastruktuuriin ja akku osana sovellusta, jossa yhdistyy muitakin uusia teknologioita, kuten automaatio tai IoT.
–Lisäksi tähän asti autot ja työkoneet on suunniteltu polttomoottorikäyttöisiksi, mutta kun moottori muuttuu sähkömoottoriksi ja käyttövoimaksi tulee akku, autot voi ja täytyy suunnitella alusta asti uudelleen, eri ehdoilla.
Hankkeen toiminta on ollut webinaaripainotteinen, yhdessä webinaarissa esimerkiksi kerrottiin, miten yritys voi päästä autoteollisuuden toimittajaksi. Tänä syksynä toteutettiin myös akkuprofessuurin huippuseminaari ja sen yhteydessä minimessut.