LähiTapiola Varsinais-Suomi
Hyvä tietää, kumppanuus

Pizza Backenin kasvutarina: Vakuutukset yrittäjän arjen tukena

Kuulostaako maksetulta mainokselta, jos yrittäjä toteaa, että vakuutusyhtiö on hänen yrityksensä arjen kumppani? Ehkä, mutta oikeasti toteamus on täyttä totta. Sen voivat kokemuksesta allekirjoittaa Pizza Backenin yrittäjät Pia Lähde ja Esa Dahlström.

Pizza Backenin huikean kasvutarinan tuntee varmasti moni turkulainen. Siitä, miten kahden yrittäjän voimin 70 pizzaa päivässä tuottavista kellaritiloista on ponnistettu 20 työntekijää työllistäväksi, parhaimmillaan yli 4 000 pizzaa päivässä tuottavaksi artesaani pakastepizzaleipomoksi, on kerrottu paljon eri medioissa. Nyt on aika kertoa myös siitä, miten tärkeää yrittäjänä on huomioida riskit ja kiinnittää huomio ennaltaehkäisyyn. Sillä ilman niitä, ei välttämättä kovin pitkäikäistä kasvutarinaa synny.

Kasvukiidossa yrityksen vakuutuksia ei kannata unohtaa, sillä juuri silloin niiden merkitys korostuu

Pizza Backenissa on alusta saakka haluttu panostaa yritykselle tärkeisiin asioihin, kuten työhyvinvointiin, tuotteen korkeaan laatuun sekä kunnianhimoiseen kasvutavoitteeseen. Kasvu onkin eittämättä ollut nopeaa. Nopea kasvu on vaatinut ennakointia monella saralla, myös vakuutusten osalta.

  • Kasvu on ollut yrityksellä niin huimaa, että olen ollut Esaan ja Pian yhteydessä pari kertaa vuodessa varmistaakseni, ettei merkittäviä muutoksia ole unohdettu meille vakuutusyhtiöön ilmoittaa. Näin vakuutukset ovat varmasti olleet jatkuvasti ajan tasalla, sanoo LähiTapiola Varsinais-Suomen avainasiakaspäällikkö Lauri Rautala, joka toimii myös Pizza Backenin yhteyshenkilönä.

On nimittäin yleistä, että etenkin kasvavissa yrityksissä yrittäjällä voi olla haastavaa muistaa, että esimerkiksi laitehankintoja tai toimitilojen laajennusta tehdessä, on syytä olla yhteydessä myös vakuutusyhtiöön. Ennakointi ja riskienhallinta unohtuu arjen kiireessä, kun keskitytään yrityksen toiminnan pyörittämiseen. Tilanteeseen saatetaan havahtua vasta kun sattuu isompi vahinko.

  • Löytyy tapauksia, joissa esimerkiksi yritykseen on tehty laajennus, mutta siitä ei tehty ilmoitusta vakuutusyhtiölle. On ollut äärimmäisen ikävä tilanne huomata tulipalon jälkeen, että hallista onkin vakuutettuna vain puolet, toteaa LähiTapiola Varsinais-Suomen riskipäällikkö Mikko Suominen. 

Vahinkojen välttäminen näkyy suoraan yhtiön tuloksessa – apuna asiakkaalle maksuton Riskipulssi työkalu

Kun yrittäjä on aidosti tietoinen, miksi riskienhallinta ja ennakointi on tärkeää ja miten merkittävä taloudellinen merkitys sillä on, pysyy se mielessä myös arjen toiminnoissa. Mitä vähemmän sattuu tapaturmia tai muita isompia vahinkoja, näkyy se suoraan myös suoraan yrityksen tuloksessa.

Pizza Backenin yrittäjät tiedostavat ennakoinnin ja riskienhallinnan tärkeyden. Siksi yritys on ottanut käyttöönsä LähiTapiolan tarjoaman Riskipulssi-työkalun, joka auttaa dokumentoimaan ja ennakoimaan riskejä. Työkalu mahdollistaa turvallisuushavaintojen ja läheltä piti -tilanteiden kirjaamisen helposti.

  • Elintarvikealalla esimerkiksi liukastumiset ovat hyvin yleisiä työtapaturmia ja näiden ennakointi Riskipulssin avulla voi vähentää yrityksessä sattuvia tapaturmia merkittävästi, sanoo Suominen.

Pia Lähde kertoo, että yrityksessä havaintoja on käyty aiemmin läpi suullisesti. Nyt heillä on käytössä selkeä kanava, jonne dokumentoida havaitut epäkohdat. Tavoitteena on, että työkalu toimisi jatkossa mahdollisimman matalan kynnyksen työkaluna koko henkilöstölle.

Ennakointia on tehty sekä riskienhallinnan että työhyvinvoinnin kulmalla myös siinä, että henkilöstöä on koulutettu työtehtävissä ristiin.

  • Meillä työvaiheet saattavat olla sellaisia, että työntekijällä voi mennä jopa kuukausia, että hän oppii tekemään jonkin työvaiheen täysin. Jos tällainen työntekijä sairastuu eikä hänen tilalleen olekaan vastaavanlaista tekijää, ollaan pulassa, sanoo Esa Dahlström.

Suominen kertoo, että vakuutusyhtiö seuraa paljonko havaintoja kirjataan Riskipulssiin. Datan perusteella pystytään näkemään, onko työkalun käyttö vaikuttanut vahinkomäärien kehitykseen ja onko asiakkaalla Riskipulssi ylipäätään käytössä.

  • Kyllä se näkyy suoraan vahinkomäärissä, jos yritys on kiinnostunut riskienhallinnasta, sanoo Suominen.

Pizza Backenin yrittäjäkaksikko on kokenut henkilökohtaisen ja osaavan palvelun oman yhteyshenkilön avulla etenkin aloittelevalle yrittäjälle erittäin isona apuna ja tukena.

  • Se on periaatteessa ollut korvaamatonta. Kun tietää kenelle voi soittaa lähes koska vaan ja että saa puhelinsoitolla asiat varmistettua. Se tuo taustaturvan omalle tekemiselle, toteavat Lähde ja Dahlström kuin yhdestä suusta.