MaRa
PAMin toiminta on vastuutonta. Lakon ajoittaminen erinomaisen joulusesongin alkuun osoittaa täydellistä piittaamattomuutta yrityksille aiheutuvista vahingoista. Yritykset tekevät kaikkensa, että pystyisivät palvelemaan asiakkaitaan hyvin myös mahdollisen lakon aikana, Timo Lappi MaRa ry:stä sanoo.
Uutiset

MaRa: PAMin lakkouhkaus on vastuuton – tarkoituksena pilata hiihtokeskusten joulusesonki

Palvelualojen ammattiliitto PAM ilmoitti työtaistelutoimenpiteestä 23.–25.12. kuuden yrityksen ylläpitämissä hiihtokeskuksissa. Lakko ajoittuisi toteutuessaan parhaaseen joulusesonkiin. PAMin tarkoituksena on aiheuttaa mahdollisimman paljon vahinkoa yrityksille ja niiden asiakkaille.

Jo pelkkä lakonuhka joulusesongin aikana aiheuttaa yrityksille ongelmia asiakkaiden tehdessä joulun ja uudenvuoden ajalle varauksia. Hiihtokeskusten viime kausi oli hyvä. Tuleva kausi ei ole läheskään yhtä hyvä, koska kohonneet kustannukset ja lainojen korkojen nousu heikentävät asiakkaiden ostovoimaa. Tämä näkyy selvästi myös Tilastokeskuksen lomamatkoja koskevista tilastoista.

MaRa on pyrkinyt neuvottelemaan PAMin kanssa työehtosopimusratkaisusta kahden kesken ja myös valtakunnansovittelijan johdolla.

– PAM ei ole ollut missään vaiheessa aidosti valmis keskustelemaan työehtosopimusratkaisusta, joka turvaisi kohtuullisen palkkojen korotuksen, mutta turvaisi myös yritysten taloutta tilanteessa, jossa kotimainen kysyntä on laskussa ja kustannukset kovassa nousussa. Työehtosopimusratkaisu tehdään tulevaisuuteen. Palkkoja ei voida korottaa historiatietojen perusteella. Olemme esittäneet PAMille palkankorotuksen lisäksi yhtenä vaihtoehtona kertaerää, jolla palkittaisiin työntekijöitä hyvästä viime kaudesta, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

PAM ajoittaa lakkouhkansa keskellä parasta joulusesonkia. Tarkoituksena on aiheuttaa alan yrityksille ja niiden asiakkaille mahdollisimman suuri vahinko.

– PAMin toiminta on vastuutonta. Lakon ajoittaminen erinomaisen joulusesongin alkuun osoittaa täydellistä piittaamattomuutta yrityksille aiheutuvista vahingoista. Yritykset tekevät kaikkensa, että pystyisivät palvelemaan asiakkaitaan hyvin myös mahdollisen lakon aikana. On tietysti selvää, että ammattitaitoisten työntekijöiden poissaolo aiheuttaa palveluiden heikkenemistä, Lappi sanoo.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. MaRa edustaa hotelleja, kylpylöitä, viikko-osakeyrityksiä, leirintäalueita, kongresseja, messuja ja tapahtuma-alan yrityksiä, ravintoloita, catering-yrityksiä, eines- ja valmistuskeittiöitä, kahviloita, pubeja, yökerhoja, liikenneasemia, huvi-, teema- ja elämyspuistoja, keilahalleja, festivaaleja ja konserttitapahtumia, ohjelmapalveluyrityksiä, luontomatkailuyrityksiä, hiihtokeskuksia sekä matkailun markkinointi- ja välityspalveluja tarjoavia yrityksiä. MaRassa on 3 100 jäsentä, joilla on 7 700 toimipaikkaa. MaRan jäsenyritykset työllistävät noin 70 000 henkilöä.

**

Toimituksen kommentti: Majoitus- ja ravitsemusalan työnantajien kiristäminen lakolla parhaaseen sesonkiaikaan maksaa huomattavasti paitsi yrityksille myös valtiolle menetettyinä arvonlisä- ja muina veroina. Olisiko ekonomistien syytä laskea, minkä mittaluokan taloudellista vahinkoa lailliset ja laittomat lakot Suomessa vuosittain aiheuttavat?

Esimerkiksi Metsäteollisuuden omissa laskelmissa kahden viikon lakko aiheuttaa 911 miljoonan euron tuotannonmenetykset ja muut menetykset yhteiskunnalle näiden päälle (2020). EK:n arvioissa kaksiviikkoinen metsäteollisuuden lakko tekee 500-600 miljoonan euron loven BKT:een ja 200 Me loven verotuottoihin. Lue lisää tästä.

Kun peräänkuulutetaan yritysten yhteiskuntavastuuta, niin miten mahtaa olla ammattiyhdistysliikkeen yhteiskuntavastuun laita?

Jos valtion tuloihin koituvat lakkotappiot kahdelta viikolta ovat tuota luokkaa, niin minkä verran kansalaisten maksamia veroja on jouduttu nostamaan, jotta valtio saa lakoissa menetetyt verotulot kompensoitua palveluihin?